وزیر علوم در نشست روسای دانشگاهها و مراکز پژوهشی اعلام کرد:
شرط رسمی شدن اعضای هیأت علمی در دانشگاهها از سال ۹۸
وزیر علوم از الزام اعضای هیأت علمی دانشگاهها برای حضور شش ماهه در مراکز صنعتی خبر داد.
وزیر علوم از الزام اعضای هیأت علمی دانشگاهها برای حضور شش ماهه در مراکز صنعتی خبر داد و گفت: بر اساس برنامه این وزارتخانه تمامی اعضای هیأت علمی دانشگاهها که از سال ۹۸ به صورت پیمانی به استخدام این مراکز در میآیند، برای تبدیل وضعیت به قرارداد رسمی موظف هستند به مدت حداقل 6 ماه در قالب فرصت مطالعاتی در مراکز صنعتی حضور یابند و در این مدت نیز وزارت علوم حقوق آنها را پرداخت خواهد کرد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علم و فرهنگ به نقل از ایسنا، دکتر منصور غلامی در اجلاس سراسری رؤسای دانشگاهها، مراکز پژوهشی و پارکهای علم و فناوری که امروز صبح با حضور مسئولان کشوری و دانشگاهی در دانشگاه الزهرا در حال برگزاری است به نقش مؤثر دانشگاهها در شرایط فعلی تحریم اشاره کرد و گفت: امروز با اقدامات خصمانه تعدادی از کشورها مواجه شدیم که در اثر آن تحریمها جامعه ما را با مشکلاتی روبه رو کرده است و در این شرایط دانشگاهها و مراکز علمی پژوهشی همانند گذشته میتوانند با ارائه راهکارهای مؤثر و منطقی به کمک حل مشکلات جامعه شتافته و بسیاری از مشکلات فعلی کشور و مردم را حل کنند.
وی در ادامه با تاکید بر اینکه کشور امروزه در موقعیت استثنایی قرار دارد خاطرنشان کرد: دانشگاههای ما در حل مسائل و مشکلات جامعه سابقه طولانیتری دارند و اگر بخواهم صحبتهای خود را به سه مرحله از رویکرد دانشگاهها در مواجهه با این شرایط اشاره کنم کاملاً نقش مؤثر این مراکز گویاتر خواهد بود. در واقع دانشگاههای ما هم در حوزه مسائل پزشکی و علوم انسانی در دوران دفاع مقدس خود را نشان دادهاند و اغلب اساتید دانشگاهی وضعیت ما در دوران دفاع مقدس را به خاطر دارند که در این زمان دانشگاهها به کمک جامعه شتافته و بسیاری از مشکلات را رفع نمودند.
دکتر غلامی خاطرنشان کرد: در حوزه مسائل دفاعی نیز دانشگاهها با توسعه فناوری توانستند به تقویت بنیه دفاعی کشور بپردازند و امروز نیز به عنوان یک برگ برنده در دست جمهوری اسلامی با مشارکت دانشمندان، محققین و مجموعه علمی کشور توانستیم حرفی برای گفتن در این عرصه داشته باشیم. قطعاً این موفقیتها بدون دانش بومی و دانش حاصل از تلاش محققین و اساتید داخلی به دست نخواهد آمد.
وی همچنین خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی تلاش دانشگاهها این خواهد بود و هست که بیش از آنچه که در گذشته در فضای جامعه در بخشهای مختلف حضور داشتیم به صحنه خواهند آمد و به توسعه کشور کمک خواهند کرد و البته دست یافتن به این منظور نیازمند این است که ما در دانشگاهها برنامههای ویژه در این راستا تعریف کنیم. در واقع رؤسای دانشگاهها، مراکز علم و فناوری طی دو سه سال گذشته در بحث اشتغال پذیری فارغ التحصیلان دانشگاهی راههای مهارت افزایی را در دانشگاهها به صورت یک برنامه فوق برنامه در دست اجرا گرفتند که البته این اقدام بازخوردهای مثبت خوبی نیز به همراه داشته است و این برنامه با یک روند تکاملی در حال انجام است.
وزیر علوم همچنین به برنامه دانشگاهها به منظور تفاهم با وزارت صنعت و معدن برای انجام کارورزی دانشجویان در مراکز صنعتی این وزارتخانه اشاره کرد و گفت: در این راستا و به منظور حضور دانشجویان در مراکز صنعتی در قالب واحد کارورزی سامانهای تدوین شده است که گزارشهای خوبی از حضور دانشجویان در این برنامه از سال ۹۶ ارائه شده است و توافقنامهای با وزارت صنعت تدوین شد که دانشجویان و فارغ التحصیلان بتوانند حضور بیشتری در مراکز صنعتی داشته باشند.
دکتر غلامی از برنامه وزارت علوم به منظور توانمندسازی اعضای هیأت علمی دانشگاهها در سال جاری خبر داد و گفت: از ابتدای سال ۹۸ موظف کردیم تمامی اعضای هیأت علمی که در قالب پیمانی استخدام دانشگاهها میشوند باید حدود شش ماه دورههای مهارت آموزی را در مراکز صنعتی بگذرانند و در این مراکز حضور داشته باشند. در واقع در این مدت اعضای هیأت علمی از دانشگاهها حقوق دریافت خواهند کرد و این برنامه یک فرصت مطالعاتی کوتاه مدت به اعضای هیأت علمی است و آنها با گذراندن این فرصت مطالعاتی میتوانند درخواست رسمی شدن داشته باشند. در واقع با اجرای این برنامه اعضای هیأت علمی فرصتی برای حضور در مراکز صنعتی و گذراندن دورههای مهارت آموزی پیدا خواهند کرد و یک رابطه تحقیقاتی علمی بین بخشهای دانشگاهی و صنعتی به منظور تحقیق و توسعه صنایع مختلف و حتی دانشگاهها شکل خواهد گرفت.
وی همچنین از آئیننامه ارتقای اعضای هیأت علمی دانشگاهها خبر داد و گفت: این آئیننامه ارتقا که در حال حاضر در دانشگاهها وجود دارد بیشتر به بحث نظری فعالیتهای اعضای هیأت علمی توجه میکند و کمتر به بخشهای عملی توجه میشود اما با بازنگری که در این آئیننامه صورت گرفته به بخشهای علمی، عملی و مهارتی اعضای هیأت علمی نیز توجه میشود.
دکتر غلامی تاکید کرد: آئیننامه جدید ارتقای اعضای هیأت علمی در حال حاضر در هیأتهای ممیزه دانشگاهها در حال بررسی است و به محض تأیید در این مراکز بخش امتیازدهی به فعالیتهای علمی در عرصههای صنعتی، مهارتی و پژوهشی نیز جز محاسبه امتیازات ارتقای اعضای هیأت علمی قرار خواهد گرفت و اینگونه نیست که اعضای هیأت علمی صرفاً بر حسب فعالیتهای مکتوب خود ارتقا یابند.
وزیر علوم تاکید کرد: برای اینکه دانشگاههای حضور خود را در صنایع نشان بدهند توصیه میشود در مناطقی که مستقر هستند به مشکلات و نیازهای مناطق حوزه خود به عنوان یک دغدغه مورد توجه قرار دهند و در این راستا در شورای برنامه ریزی و نوآوری استانی که رؤسای دانشگاههای بزرگ استان با انتخاب وزیر علوم حضور داشتند دبیرخانهای ایجاد شد و تلاش بر این بود که اعضای هیأت علمی و دانشگاههای آن منطقه به مشکلات حوزههای خود به عنوان یک اولویت ویژه توجه کند.
دکتر غلامی در ادامه خاطر نشان کرد: بعد از پیروی انقلاب اسلامی دانشگاهها وظایف مهم و گستردهای به عهده داشتند و در هر مرحله توانستند ایدهها و راهکارهایی را مطرح کنند. اما بدنه نیروی انسانی نیاز به مهارت فنی و دانشی داشت به همین خاطر ما با شیب نسبتاً تندی سعی بر افزایش این مهارتها داشتیم و تربیت نیروی انسانی را در سطح ملی و منطقهای گسترش دادیم به طوری که در دهه ۷۰ بخشهای مختلف اجرایی و کارشناسی به لحاظ جذب نیروی انسانی دانشگاهی به مرز اشباع رسید و در دهه ۸۰ دانشگاهیان میبایست اثر گذاری بیشتری ارائه میکردند.
وی ادامه داد: دانشگاهها به خوبی با پذیرش دانشجوی تحصیلات تکمیلی به سمت انجام تحقیقات حرکت کردند. دانشگاهها و مراکز پژوهشی ما توانستند به خوبی خود را نشان دهند و در منطقه جایگاه اول و در غرب آسیا جایگاه اول و دوم را به دست آورند و این مطلبی است که میتوان به عنوان دستاورد دانشگاهها از آن یادکرد. توجه به مسائل اجتماعی، حل مسائل اقتصادی، اشتغال و تولید به تدریج مورد توجه قرار گرفت. از این رو ما در دهه ۹۰ با رشد پارکهای علم و فناوری و مرکزهای فناوری به سمت توسعه همه جانبه کشور رفتیم، با توجه به بازه زمانی و دوره ده ساله این اقدام قابل توجه است.
دکتر غلامی گفت: تحریمهایی که در این سالها به کشور تحمیل شده موجب ایجاد مشکلاتی شده اما رفتارهای غیر انسانی که از تعهدات بین المللی سرباز زدند بحثهای حقوقی و اجتماعی و انسانی خودش را دارد. در عین حال دانشگاههای کشور میتوانند نقش ویژهای برای خنثی سازی این فشارها به عهده بگیرند زیرا بازه زمانی فعلی یک موقعیت استثنایی دارند.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری دانشگاهها برای اینکه حضور خود را نشان بدهند ترغیب شدند در استانهایی که هستند نگاه جدی تری به مسائل اطراف داشته باشند. ما در نشستهای این چنینی عملاً به سمت یک کار کارشناسی و اجرایی کردن جمع بندیهای به دست آمده حرکت میکنیم. این روزها انتظار از مجامع علمی برای حل مسائل کشور زیاد است و با یاری خداوند میتوانیم در این شرایط خاص نقش دانشگاهها را به عنوان یک وظیفه ملی، انقلابی و اسلامی نشان دهیم. .